“Nie czyń drugiemu co Tobie niemiłe”

  1. Poproś rodziców, żeby przeczytali  Tobie wiersz A. Fredry “Paweł i Gaweł”

“Paweł i Gaweł”

Paweł i Gaweł w jednym stali domu,

Paweł na górze, a Gaweł na dole;

Paweł, spokojny, nie wadził nikomu,

Gaweł najdziksze wymyślał swawole.

Ciągle polował po swoim pokoju:

To pies, to zając- między stoły, stołki

Gonił, uciekał, wywracał koziołki;

Strzelał i trąbił, i krzyczał do znoju.

Znosił to Paweł, nareszcie nie może.

Schodzi do Gawła i prosi w pokorze:

“Zmiłuj się waćpan poluj ciszej nieco,

Bo mi na górze szyby z okien lecą!”

A na to Gaweł: “Wolnoć Tomku w swoim domku”,

Cóż było mówić? Paweł ani pisnął,

Wrócił do siebie i czapkę nacisnął.

Nazajutrz Gaweł jeszcze smacznie chrapie,

A tu z powały cos mu na nos kapie.

Zerwał się z łóżka i pędzi na górę.

Stuk! Puk! – zamknięto- spogląda przez dziurę.

I widzi- cóż tam? Cały pokój w wodzie,

A Paweł z wędką siedzi na komodzie.

-“Co waćpan robisz?”- “Ryby sobie łowię”.

-“Ależ mospanie, mnie kapie po głowie!”.

A Paweł na to: “Wolnoć Tomku w swoim domku”.

Z tej to powiastki morał w tym sposobie:

Jak ty komu, tak on tobie.

2. Odpowiedz na pytania:

  • O co kłócili się Paweł i Gaweł?
  • Wyjaśnij powiedzenie “Wolnoć Tomku w swoim domku”.
  • Jaki jest morał z tego wiersza?
  • Wyjaśnij powiedzenie “Jak ty komu, tak on tobie”.
  • Co mogli zrobić Paweł i Gaweł by żyć w zgodzie?
  • Czy Tobie zdarzyło się z kimś pokłócić? Co wówczas zrobiłeś i jak się pogodziłeś?

3. Spróbuj z rodzeństwem lub rodzicem na niby odegrać scenkę, gdzie się kłócicie, a następnie spróbujcie się pogodzić.

4. Spróbujcie wytłumaczyć (mogą Wam w tym pomóc dorośli) powiedzenia :

-” Zgoda buduje, niezgoda rujnuje”

-“Nie rób drugiemu tego co Tobie niemiłe”.

5. Narysuj obrazek jak się godzisz z rodzeństwem lub kolegami i prosimy przyślij go do nas.

6. Jeśli chcesz możesz wykonać serduszko na przeprosiny techniką origami. (Kolejne etapy składania na zdjęciach).

Projekt i wykonanie: Multimedia Studio