Propozycje na środę

Witam serdecznie.

Chciałabym zaproponować Państwu kilka zabaw z dziećmi. Propozycje będą pojawiać się każdego dnia. Być może pewne rzeczy będą bardzo proste i oczywiste. Ale często jest tak, że to , co dla nas dorosłych jest łatwe (i nie zastanawiamy się nad tym, bo wykonujemy coś automatycznie) dla dziecka stanowi wyzwanie. Zachęcam do szczególnej obserwacji umiejętności dzieci. Proszę też o cierpliwość. Niech dzieci wykonują pewne czynności bez Waszej pomocy, a jedynie przy słownym wsparciu, że samodzielnie sobie poradzi. Najprostszym ( i pierwszym zadaniem) jest samodzielne ubranie się. Wszystkie dzieci to potrafią (niektóre tylko potrzebują więcej czasu, stąd też moja prośba o cierpliwość).

Druga bardzo istotna sprawa, to czynności higieniczne. Dziś chcę zwrócić uwagę na świadome mycie rąk. Nie muszę przypominać jak w dobie pandemii jest to ważne. Dzieci często tylko moczą ręce. Nabierając mydło od razy je spłukują. Zwracajmy uwagę jak dzieci samodzielnie myją ręce. Tu pomoże nam wiersz I. Salach „Czyste ręce”

Dziś od rana plusk w łazience.

To maluchy myją ręce.

Najpierw w wodzie opłukują

potem mydłem nasmarują. (w tym momencie zakręcamy kran – uczymy w ten sposób dbałości o wodę

i skupiamy się na dokładnym umyciu rąk)

Znowu woda – istny cud,

w umywalkę puk- puk – puk.

Jeszcze tylko kran zakręcę

i już mam umyte ręce.

„Budujemy” – tworzenie budowli z klocków. Dziecko samodzielnie tworzy dowolną konstrukcję. Po ukończeniu określa, co zbudowało i nazywa kolory klocków, z których składa się budowla. Zachęcam do tego, aby dzieci wypowiadały się na określony temat, udzielało odpowiedzi na zadane pytanie.

„Podrzuć i złap” – zabawa z elementem rzutu. Do tego ćwiczenia można wykorzystać małą maskotkę. A jeszcze lepiej kulkę z gazety, którą dziecko samodzielnie wykona. Zgniatając papier doskonale pracują dłonie (rozwijamy w ten sposób sprawność rąk).

Dziecko podrzuca do góry maskotkę lub kulkę i wyciągając ręce próbuje je złapać. Rzut wykonuje obiema rękami, początkowo stojąc w miejscu, a potem poruszając się. Ważne, by dziecko uczyło kontrolować siłę wyrzutu, żeby było niezbyt wysoko.

Nauka rymowanki “Jeżyk”

A ten jeżyk, mały jeżyk, ostre kolce ma.

Ale my się nie boimy, nie pokłuje nas.

Ewa Janiak

Projekt i wykonanie: Multimedia Studio